Mijn passie voor recruitment

05-11-15 / Viec Nguyen

Ik pak mijn telefoon en bel de kandidaat om het nieuws te brengen. Ik weet dat hij wacht op mijn belletje en dat hij hoopt op deze kans. Eerst sprak ik hem om kennis te maken en om over zijn toekomst te praten. Daarna om hem voor te bereiden op de gesprekken bij mijn klant. Er is een warme relatie ontstaan en ik gun hem deze stap enorm.

Een oude manager van mij, die mij dit vak heeft geleerd, heeft vaak tegen mij gezegd dat wij recruiters, de smeerolie van de arbeidsmarkt zijn. Wij brengen vraag en aanbod bij elkaar. Ik doe dit werk omdat het leuk is, maar het is dikwijls ook lastig en moeilijk. We leven nu eenmaal in een tijd waarin het hebben van een baan voor iedereen nóg belangrijker is geworden. Mijn klanten zoeken de meest capabele persoon voor een functie die écht een aanvulling is op het team of het bedrijf. Ze vertrouwen hierbij op mijn expertise en mensenkennis om dat te beoordelen. Kandidaten zijn, terecht, mondig en kritisch. En toch lukt het me vaak om ze bij elkaar te brengen. Soms komen we gezamenlijk tot de conclusie dat er geen match is of dat het functieprofiel niet klopt, ook dat kan heel verhelderend zijn.

Regelmatig heb ik te maken met lange tijdslijnen van procedures of een onzekere uitkomst: er verschijnt toch een interne kandidaat, de vacature wordt onverwacht op on hold gezet, etcetera. Het internet staat vol met discussies over de manier waarop recruiters hun werk doen. Positief en negatief. Dat vind ik goed. Het houdt me scherp. Als recruiter zet ik alle middelen die ik tot mijn beschikking heb in om de perfecte match te maken. Maar:You can’t win them all.

Terug naar het telefoongesprek. Ruim 10 minuten later hang ik op. Ik heb mijn kandidaat verteld dat onze klant voor hem heeft gekozen. Het was een onwijs leuk gesprek. Hij is blij en ook ik ben zeer tevreden. De waardering die ik vanuit kandidaten krijg is niet in geld of woorden uit te drukken. Ik heb door dit soort momenten buitengewoon dankbaar werk. Zo’n telefoongesprek, dat is een bijzonder moment. En ook niet onbelangrijk; ik heb een tevreden klant én ook mijn bijdrage geleverd aan de resultaten van mijn eigen werkgever.

Elke dag zit ik met frisse moed in de auto en hoop ik dat bijzondere moment weer te ervaren. Wetende dat ik iemand heb kunnen helpen met het realiseren van zijn of haar ambitie. Of misschien zelfs iemand een heel nieuw toekomstperspectief heb kunnen bieden. Dat is een speciaal en uniek gevoel… en dat is waarom ík passie heb voor recruitment.

Viec Nguyen
Recruitment Consultant & Account Manager

Deel: