Mentale conditie in een notendop

10-03-16 / Paul Zwama

Mensen denken bij gezondheid vaak aan een fit lichaam en gezonde voeding, terwijl het mentale aspect in mijn ogen minstens zo belangrijk is. Ben je lichamelijk en geestelijk in evenwicht, dan voel je je goed. Ik ben betrokken bij het vitaliteitsprogramma van de collega’s bij Hermes | Partners. Want hoe zorg je ervoor dat je mentaal in conditie blijft? Lees het hier:

1. Denk vaker positief. Positieve gedachten dragen bij aan je mentale gezondheid. Kijk bijvoorbeeld elke dag even terug op wat je zoal hebt beleefd. Schrijf op wat er goed ging en wat je een fijn gevoel gaf. Het kunnen kleine en grotere zaken zijn. Bijvoorbeeld een compliment van een collega vanwege je goede werkprestatie.

2. Houd controle over je tijd. Je beschikbare tijd dagelijks is kostbaar. Er zijn taken die je wilt doen en die je moet doen. Probeer prioriteiten te stellen. Vraag je af wat dringend en belangrijk is en wat kan wachten tot later?

3. Dagelijks ontspannen. Zorgen je dagelijkse activiteiten ervoor dat je te weinig tijd voor jezelf neemt? Maak een pas op de plaats. Neem wat tijd voor jezelf en relax. Bijvoorbeeld door elke dag voor je gaat slapen ontspanningsoefeningen te doen.

4. Eet bewust en met aandacht. Was het ontbijt, lunch of avondeten voorheen een rustpunt in het dagelijkse bestaan? Waarop je even aandacht had voor jezelf en je gezin? Om gezellig bij te praten en grapjes te maken? Tegenwoordig is er vaak weinig tijd. Werk, kinderen, vrienden, boodschappen, huishouden, sportactiviteiten en altijd en overal bereikbaar zijn zorgen dat je nauwelijks tijd hebt en tot rust komt.
Ook niet als je eet. Probeer dat te veranderen. Door een moment per dag met aandacht te eten en je bewust te zijn van wat je doet. Vergeet al het andere even.

5. Doe leuke dingen. Onderneem activiteiten die je energie geven en bijdragen aan je fysieke en psychische balans. Maak tijd voor de bezigheden die je batterij helpen opladen. Reserveer er eventueel elke dag wat tijd voor in je agenda en maak het tot een prioriteit.

6. Sport! (dagelijks). En natuurlijk doet regelmatig bewegen je mentale gezondheid ook goed. Niet alleen helpt het de dagelijkse stress te verminderen, maar zorgt het er eveneens voor dat je fijner in je vel zit, energieker bent en geestelijk in evenwicht. Want, sporten zorgt dat je gelukshormonen aanmaakt die de stresshormonen bestrijden. Vooral doen. Je voelt je echt happier!

Sportieve groeten, Paul Zwama
Vitaliteitscoach

Deel: