Lieke Luistert

21-03-19 / Lieke Galema

lieke-luistert-talentmanager-blog2

Een blog van mij, Lieke Galema, Talentmanager bij Hermes | Partners. Een blog die gaat over de kracht van écht luisteren. Iets wat centraal staat in de coaching van de young professionals van het Traineeship Business & IT van Hermes | Partners. Maar eigenlijk zou de kracht van écht luisteren voor iedereen dagelijks een streven mogen zijn. Zowel in de professionele setting als daar buiten. Want als je écht naar elkaar luistert, ontstaat verbinding. And that’s where the magic happens!

Wanneer luister jij echt?

Hoe je luistert is afhankelijk van de situatie, je eigen state of mind, je gesprekspartner en natuurlijk het onderwerp waar het over gaat. Graag vertel ik je in deze blog kort over de vijf basis ‘luisterstijlen’. Zo kan je bij jezelf herkennen in welke stijl je luistert. Of dat past bij hoe je wilt luisteren op dat moment en of het past bij de situatie waar je je in bevindt.

1. Sociaal wenselijk luisteren

Dit is de vorm van luisteren, waarin niet echt wordt gehoord wat de ander zegt.
Als je sociaal wenselijk luistert ben je eigenlijk in je hoofd alleen maar (onbewust) bezig met het oppervlakkig houden van het gesprek en daarmee jouw antwoord, terwijl de ander praat. Dit doe je omdat je eigenlijk zo snel mogelijk het gesprek af wilt ronden, of omdat je geen tijd en/of interesse hebt voor de ander en het onderwerp waarover wordt gesproken. Je kan een sociaal wenselijk gesprek herkennen aan gemaakte vriendelijkheid zoals hard lachen om iets wat helemaal niet zo grappig is, het geven van korte antwoorden en niet doorvragen . Het zijn vaak niet hele lange gesprekken, want ‘het is ongemakkelijk’. Toch heeft sociaal wenselijk luisteren nut. Je onderzoekt of de persoon of het onderwerp interessant genoeg is om je in te verdiepen. Als iemand namelijk over zaken praat waar je interesse in hebt, begint de verbinding te groeien.

2. Luisteren om informatie te verzamelen

In deze luisterstijl, luister je omdat je informatie hoort die je interessant vindt.
Daarnaast kenmerkt deze stijl zich doordat er herkenning in het onderwerp ontstaat. Dit kan gaan over een vakantie waar iemand over vertelt, waar jij ook bent geweest. Of een recept wat je ook al eens hebt gemaakt, een concert van een band die jij ook kan waarderen en ga zo maar door. Je herkent deze gesprekstijl vooral aan de reactie van de luisteraar: die luistert om zijn of haar eigen ervaring te vertellen. Dit wordt omschreven als: ‘Listen to respond’. Je luistert wel, maar hoort niet veel.

3. Gericht luisteren

Dit is een actieve vorm van luisteren, die je vaak (ongemerkt) toe begint te passen als iemand je iets vertelt wat je verbaast of je iets vertelt wat je nog niet wist. De informatie interesseert je waardoor je in het gesprek op zoek gaat naar meer informatie en verdieping op dat wat je hoort. Dit is de stijl waarin je doorvraagt en de gesprekspartner voelt dat het je boeit. Je herkent deze gesprekstijl doordat de gesprekspartners op elkaar gericht zijn, ook non-verbaal: Een open houding, elkaar aankijken en het gebruik van (hand)gebaren.

4. Empathisch luisteren

In een empathisch gesprek interesseert niet alleen het onderwerp je, maar ook de persoon die het vertelt. Je bent benieuwd naar het perspectief van de ander en waarom iemand iets op een bepaalde manier ziet of verwoord. Je onderzoekt dus niet het onderwerp, maar de boodschapper. Het is een actieve vorm van luisteren waarin vaak wordt doorgevraagd op persoonlijke eigenschappen of visie. Het doel van je onderzoek is om iemand te begrijpen. Een ruzie of een conflict kan ontstaan als er empathisch wordt geluisterd, maar men elkaar niet begrijpt. ‘On the sunny side’: dit is het type gesprek waarin mensen elkaar vinden en daarvan uit met elkaar verbinden op waardes en overtuigingen. Zo wordt de relatie gevormd en kan je echt van elkaar leren. Oftewel: ‘Listen to understand’.

5. Generatief luisteren

Dit is de overtreffende trap van empathisch luisteren. Er is niet echt sprake van 1 zender en 1 ontvanger. Het gesprek gaat vanzelf en gelijkwaardigheid en de oprechte interesse staat centraal. Generatieve gesprekken vinden plaats als mensen empathisch en onderzoekend praten over de waarden en overtuigingen. Je verbindt op een dieper niveau. Door generatief te luisteren sta je zelf open voor verandering op je eigen visie en ga je nieuwe mogelijkheden zien.

Het doel is voor mij niet om iemand te overtuigen van een ander standpunt. Door de juiste vragen te stellen help ik young professionals om voor zichzelf te onderzoeken waar deze waardes en overtuigingen vandaan komen.

Luisteren als talentmanager

In mijn werk als talentmanager is luisteren van het grootste belang. De luisterstijl die ik in de basis hanteer is empathisch luisteren. Mijn nieuwsgierigheid naar wat een young professional meemaakt in zijn werk en hoe die dit ervaart ligt hier aan ten grondslag. Hierin ben ik vooral op zoek naar de waardes en overtuigingen die hier onder liggen. Daar ben ik altijd naar op zoek en hier probeer ik mee te verbinden. Het doel is voor mij niet om iemand te overtuigen van een ander standpunt. Door de juiste vragen te stellen help ik young professionals om voor zichzelf te onderzoeken waar deze waardes en overtuigingen vandaan komen. Om vervolgens het gesprek te hebben over de houding en het gedrag wat hier het resultaat van is. En wat is dan het effect hiervan in de praktijk? Door je hier bewust van te worden kan je jouw houding en gedrag aanpassen aan die praktijk, zonder je waardes en overtuigingen te verliezen. Kijk, daar gaat talentmanagement dus over!

Nu je meer beeld hebt van de vormen van luisteren die er zijn. Ga eens bij jezelf te raden hoe jij luistert? Wie weet ga je ook eerder herkennen hoe je luistert en of dat past bij de situatie en je eigen intentie in een gesprek.

Deel:

Terug naar blogs