De magische wereld van Business & IT

03-03-20 / Rayon Aquino

Tegenwoordig is IT niet meer weg te denken en speelt het een belangrijke rol bij heel veel organisaties. Ik zit dagelijks bij mijn klanten in de financiële sector en zeker bij grote financiële instellingen als banken en verzekeraars zou je kunnen zeggen dat IT het kloppend hart is. Bij veel bedrijven zit IT zo in hun producten en diensten verweven dat het onderscheid tussen Business & IT niet meer goed te maken is. Kijk bijvoorbeeld eens naar je eigen bank en momenten dat je (grote en belangrijke) financiële transacties moet maken. Als je internetbankieren en/of mobiele betaalapp niet werkt dan is de impact op de business en de klanten enorm. Sterker nog je haalt als grote bank of verzekeraar al gauw het nieuws als jouw betalingsplatform plat ligt. De kans is groot dat jouw klanten hun mening via verschillende social media en fora zullen uiten wat de klanttevredenheid niet ten goede komt. De verbinding tussen Business & IT is daarom key.

Maar is dit altijd zo geweest en wat betekent het dan dat de Business & IT met elkaar verbonden moeten zijn?

Wereld van verschil

Vroeger draaide de technologie nog op zolders (of in kelders) van grote bedrijven. De businessunits en IT-units waren twee aparte werelden, of eilanden zoals het in de wandelgangen weleens genoemd werd. De collega’s van de businessunits liepen naar de collega’s van de IT-units toe met de vraag of zij iets willen bouwen en dat deden de IT’ers dan vaak. Het “U vraagt wij draaien principe”. De IT-units waren heer en meester over wat er op een systeem gedaan kon worden en de server was hun kindje. Daar had de businessunit niets over te zeggen en hierdoor ontstond al gauw een kloof tussen beide “werelden”.  Beide partijen hadden (of hebben) ook een compleet andere kijk op elkaars werkzaamheden. Waar de IT’er zich het liefst alleen maar bezig hield met “zijn of haar” werkzaamheden, was de business collega gewend besluiten te nemen die de IT’er moest uitvoeren. Nu verandert dat steeds meer.

Uitdagingen

Als ik kijk naar de uitdagingen van mijn klanten in de financiële sector dan hoor ik geregeld de onderwerpen: “inspelen op een snel veranderende wereld , digitale transformatie, strengere wet-en regelgeving” voorbij komen. Het bedrijfsmodel van mijn klanten moet op de schop en één van de redenen hiervoor is dat de financiële sector overspoeld wordt door fintech (Financial en Technology) start-ups. De kracht van deze bedrijven is dat zij financiële diensten snel, efficiënt, transparant en mobiel maken. De enige voorwaarde is dat je internet hebt. Via je mobiel betalen, snel online een krediet aanvragen en met een klik kunnen investeren; de lijst met innovatieve ideeën is lang en voor veel mensen een verrijking. Bekende Fintech bedrijven als Paypal en Adyen winnen snel marktaandeel. Adyen haalde bij beursgang een bedrag van ruim € 7 miljard. Voor de liefhebbers: laatste koers op 20-2-20 om 15:54 uur is 886,200 met een recent koopadvies van UBS. Ook grote bedrijven als Apple bieden betaaloplossingen aan die ook weer een disruptieve werking in de markt hebben. Niet in de laatste plaats zorgt strenge wet-en regelgeving in combinatie met de huidige lage rentestanden ervoor dat banken andere manieren moeten verzinnen om winstgevend te blijven. Mijn klanten willen en moeten met deze ontwikkelingen mee gaan.

Genoeg te doen

Om in de financiële sector als bank relevant te blijven, zul je je diensten snel, efficiënt, transparant en mobiel moeten maken binnen de vastgestelde wet-en regelgeving. Om je klanten optimaal tevreden te houden, is het belangrijk de klantreis iedere keer te optimaliseren. Business & IT zullen steeds meer met elkaar samen moeten werken om bestaande en nieuwe producten, diensten en processen (vanuit businessperspectief) te optimaliseren door slimme technologie toe te passen. Het is daarom belangrijk om de juiste IT-kennis en vaardigheden in huis te hebben. Zo blijf je als bedrijf aantrekkelijk voor het aantrekken van (jong) IT talent.

Rol van Hermes | Partners

Wij bij Hermes|Partners zijn dagelijks, overal in het land, met IT talenten en klanten in gesprek. We luisteren goed naar wat een ieder wil om vervolgens een passende match tussen beide te maken. Wij zijn de specialist in data & development oplossingen binnen Business & IT. Ons traineeship bestaat uit opleidingen en trainingen die (jonge) IT professionals helpen om naast hun harde (IT) skills ook hun soft skills verder te ontwikkelen. Ook beschikken wij over een netwerk van ambitieuze en bevlogen IT interim professionals met specialistische kennis die snel en efficiënt inzetbaar zijn. Wij werken actief samen met hogescholen en universiteiten en organiseren geregeld bijeenkomsten om IT talent vroegtijdig aan ons te binden.

Wat betekent dit voor jou als klant? En wat betekent dit voor jou als (jonge) IT professional? Je leest het in mijn volgende blog! Wil je liever nu al meer weten? Neem dan contact met mij op: rayon@hermespartners.nl / 030 – 711 5778.

Rayon Aquino

Deel:

Terug naar blogs